Container informatie, zo kreeg de zeecontainer bijvoorbeeld een standaardmaat.
De zeecontainer werd voor het eerst geïntroduceerd in de jaren ’30 om het keer op keer overladen van goederen te ondervangen, maar het duurde daarna nog 20 jaar voordat containers op grotere schaal werden ingezet. De container kreeg een standaardmaat, afgeleid van de standaarden in het treinverkeer. Deze standaardmaat kreeg de aanduiding TEU, deze afkorting staat voor Twenty-foot Equivalent Unit. Container informatie: Een TEU is een container van 20 foot lang, 8 foot breed en 8.6 foot hoog en in meters een TEU 6,07 meter lang, 2,44 m breed en 2,59 m hoog. De aanduiding 2 TEU staat voor een container van 40 foot lang. Deze afmeting heeft dezelfde breedte en hoogte als de 20 foot lengte.
De meest voorkomende maten zijn de 20′, 40′ en 45′, maar afmetingen als 6′, 8′ en 10′ zijn ook leverbaar. In ISO 668 zijn de afmetingen van de meest voorkomende maten gestandaardiseerd.
ISO containers
Zeecontainers kennen tegenwoordig ook de aanduiding ISO containers, benoemd naar het bureau International Orginization for Standardization (ISO). Dit is de organisatie die de internationale normen voor zeecontainers heeft opgesteld.
De ISO container, ook wel intermodale container genoemd, is geschikt om via de weg, het water en het spoor te vervoeren. Deze container is zo ontworpen dat het met alle veel gebruikte vervoersmiddelen kan worden getransporteerd. De ISO container past bijvoorbeeld perfect op een legger van een vrachtwagen, maar ook in een laadruimte van een schip.
Identificatie (ISO 6346)
Voor het coderen en identificeren van containers is ISO (International Organization for Standardization) 6346 van toepassing. Elke container draagt een label met identificatie en technische gegevens: een uniek identificatienummer, waarbij het laatste cijfer een controlecijfer is. Het label bevat de volgende gegevens: Het land waar hij is geregistreerd, de eigenaar, de tarra, het maximum netto- en het maximum brutogewicht.
Voor meer informatie over Interntional Organization for Standardization 6346 klik hier.
Container Safety Convention
Elke container krijgt af fabriek een zogenaamde CSC-certificering. Deze afkorting staat voor Container Safety Convention en hiermee wordt volgens internationale waarden de kwaliteit en veiligheid gegarandeerd bij het hanteren, stapelen en vervoeren van containers. Deze keuring is verplicht wanneer een container wordt ingezet voor internationaal transport.
- Identificatie (ISO 6346)
- CSC (International Convention for Safe Containers)
- Berekening controlecijfer (check digit)
- PTI (Pre-Trip Inspection)
De kracht van een container zit in de eenvoud van het ontwerp.
Zeecontainers zijn niet meer weg te denken uit het hedendaagse transport. Containers worden ingezet voor vervoer van goederen over de weg, per trein en over zee. Maar net zoveel gebruikt voor opslagdoeleinden, inzet op beurzen en evenementen of als basis bij maatwerk.
Containers zijn sinds het eerste ontwerp doorontwikkeld naar allerhande maten en uitvoeringen.
Zo zijn er High Cube (HC) containers die met een hoogte van 9.6 ft hoger zijn dan de standaard en Pallet Wide (PW) containers die iets breder zijn en daarmee precies voldoende breed zijn voor twee europallets naast elkaar.
Maatwerk / Modificatie
Technisch is vrijwel alles mogelijk met een zeecontainer. Zo kan een container omgebouwd worden tot huisvesting (stapelbare woningen), kantoorruimte, bouwketen, paardenboxen of brandveiligheid. Het aantal technische toepassingen is eindeloos.
Bij een maatwerk container passen wij de container geheel aan, aan uw gebruiksdoel. Zo kunnen de containers worden voorzien van ramen, deuren, isolatie en bijvoorbeeld elektrische installaties. Daarnaast kunnen wij de container spuiten in uw huisstijl en voorzien van bedrijfslogo’s. Kortom wij modificeren de container geheel naar uw wens.
Type containers:
Bulk Shipping Container | Bulk Container | |
Dry Van Container | DV Container | Zeecontainer |
Dry Cargo Container | DC Container | Droge Lading Container |
Double Door Container | DD Container | Dubbeldeurs Container |
Flush Folding Container | FF Container | Flat Rack Container |
Insulated Container | IN Container | Geïsoleerde Container |
Open Top Container | OT Container | |
Reefer Container | RF Container | Koel Container |
Side Door Container | SD Container | Zijdeur Container |
Technische specificaties
Het frame en de vloerdragers zijn gemaakt van staalprofielen en de wanden zijn van 2 mm plaatstaal in damwandprofiel. De vloer is uitgevoerd in staal of 28 mm multiplex. Hout heeft als voordeel dat het duurzaam en veerkrachtig is, maar ook eenvoudig te vervangen in geval van schade en een houten vloer heeft een grote wrijvingscoëfficiënt wat het stuwen van lading ten goede komt.
De containers zijn voorzien van forklift pockets voor het gemakkelijk verplaatsen met een vorkheftruck en hebben aan de binnenzijde voldoende sjorpunten voor het vastzetten van lading. De deuren zijn voorzien van gegalvaniseerde vergrendelingen en op de deuren zit een stalen slotkast (Lock-Box) voor het veilig afsluiten van de container.
Accessoires voor een zeecontainer
Voor de containers zijn diverse accessoires en uitrustingen leverbaar.
- Containersloten
- Koppelstukken (bridgefittings)
- Containerbordes
- Stellingen
- Container afzetpoten
- Container zwenkwielen
Heeft u nog vragen?
Wil u een container kopen of huren? Of wil u een container modificeren volgens eigen specificaties? Neem dan contact op voor de mogelijkheden, wij adviseren u graag vrijblijvend op locatie, per telefoon of per e-mail.